6 Tips om fit je werkdag door te komen als BI specialist!

Laten we er niet omheen draaien, als Business Intelligence specialist zit je nou eenmaal vaak op je achterste aan de computer. Zelfs wanneer je vaak naar klanten moet reizen zit je voornamelijk in de auto of om een vergadertafel. Maar hoe blijf je als data-expert dan toch in beweging tijdens je werk? Je zit er waarschijnlijk niet op te wachten om elke ochtend of avond naar een overvolle sportschool te gaan. Nee, die tijd heb je al vrijgemaakt om verder te gaan met je Game of Thrones marathon. Gelukkig maken kleine beetjes het verschil en kun je tijdens een doorsnee werkdag veel doen om alsnog in-shape te blijven. Hieronder geven wij jou, de BI-specialist, 6 tips om tijdens je werk in beweging te blijven.

1. Neem de trap in plaats van de lift

Jaja, je kent hem wel. De tip die je waarschijnlijk al honderden keren hebt gehoord. Maar luister je er ook naar? De trap nemen is de perfecte manier om het bloed te laten stromen en wat beweging te krijgen. Daarnaast is het ook de perfecte manier om die ongemakkelijke maandagochtend lift gesprekken te vermijden… Werk je op de 30ste verdieping en klinkt dit onmogelijk? Neem de lift naar de 26ste verdieping en pak vanaf daar de trap. Op deze manier kun je ook nog eens persoonlijke doelen voor jezelf stellen, elke maand pak je een verdieping extra. Je zult merken dat het steeds gemakkelijker gaat!

fit-op-werk-trap-nemen

2. Zitbal in plaats van bureaustoel

Deze zal een beetje afhankelijk zijn van hoe hip je kantoor is. De kans is groot dat je raar aangekeken wordt wanneer je met een skippybal naar binnen loopt, maar er zijn steeds meer kantoren waar zitballen beschikbaar zijn voor werknemers. Helaas maken dan nog steeds maar weinig mensen hier gebruik van. Liggen er wel bij jou op kantoor? Probeer het eens uit, al is het maar een uurtje per dag. Omdat je lichaam constant balans moet vinden is het erg goed voor je postuur. Want laten we eerlijk zijn, soms zit je toch echt veel te ver onderuit gezakt op je bureaustoel.

 

3. Blijf niet te lang aan een stuk door zitten

Probeer niet te lang achter elkaar te zitten, zelfs niet op die skippybal. Niet alleen is dit niet goed voor je, je wordt er vaak ook nog eens moe en futloos van. Dus wanneer je weer begint te gapen als een oester, probeer even op te staan en een korte wandeling te maken. Of loop even naar een collega voor een praatje, en als het nog steeds te vroeg is op de maandag voor een babbeltje loop je even de trap op en af. De kans is groot dat je een stuk minder zit te gapen wanneer je weer terugkomt. Uiteraard kun je ook zo nu en dan staand gaan werken! Heeft je kantoor sta bureaus? Maak hier dan zeker gebruik van.

fit-op-werk-fruit

4. Een fles water + bakje fruit op je bureau

Een persoonlijke favoriet van mij, een lekker bakje met groente of fruit op je bureau. Probeer groente of fruit te vinden die je lekker vindt, op deze manier kun je ervan genieten en blijf je het ook daadwerkelijk doen. Zelf ben ik fan van een bak druiven of cherrytomaatjes. Omdat ze binnen handbereik staan op je bureau blijf je de hele dag door snoepen. Op deze manier kom je ook nog eens binnen no time aan je dagelijkse hoeveelheid van groente en fruit (500 gram!). Bij je bakje fruit is een glas water een stuk lekkerder dan een hete bak koffie. Die acht uur die jij op kantoor moet doorbrengen kun je dus prima gebruiken om aan je dagelijkse hoeveel water te komen (2 liter!). Water is sowieso een stuk gezonder dan koffie dus probeer wat te minderen met die 10 bakken koffie per dag! (You know who you are..)

5. Parkeer je auto niet te dicht bij de ingang

Waarschijnlijk probeer je altijd zo dicht mogelijk bij de ingang je auto te parkeren en baal je wanneer je een plekje achteraan hebt. Maak hier juist iets positiefs van! Elke meter die je extra moet lopen is mooi meegenomen. Parkeer dus een eindje van de ingang vandaan, grote kans dat een plekje vinden ook een stuk makkelijker wordt. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als je met de fiets of te voet naar kantoor kunt gaan. Niks is er lekkerder dan op vrijdagavond met een lekker muziekje op het weekend in te fietsen.

 

6. Stimuleer elkaar!

Van je collega’s moet je het hebben, maar nu echt! Het gezonde pad bewandelen is niet altijd even makkelijk, zeker niet wanneer je er alleen voor staat. Het helpt dan ook echt om het samen met je collega’s te doen. Zorg ervoor dat je collega’s ook een bakje druiven mee nemen of ga gezamenlijk in de lunch een stukje wandelen. Vraag welke spiergroepen ze gister gekieteld hebben in de fitness en neem een kan water mee voor je afdeling. Wanneer gezonde dingen altijd een gespreksonderwerp zijn zal je zelf veel sneller hier ook echt mee bezig zijn. Want laten we eerlijk zijn, wanneer iedereen een gezonde boterham of salade aan het eten is zul je zelf minder snel geneigd zijn om een dik frikandellenbroodje naar binnen te werken…toch?

Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad en ga je er ook daadwerkelijk gebruik van maken. Het zou natuurlijk mooi zijn als je alle zes de tips vanaf nu gaat gebruiken (of al gebruikt!), maar zoals we zeiden: kleine beetjes maken het verschil. Elke tip waarvan je gebruik maakt is dus mooi meegenomen! Heb je zelf nog tips voor je mede Business Intelligence collega’s? Laat het ons weten en wie weet komen we binnenkort wel met een nieuw lijstje!